Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4140
Tytuł: Perswazyjność polskiej dydaktyki oświeceniowej na przykładze "Powinności nauczyciela" Grzegorza Piramowicza
Autor: Przyklenk, Joanna
Słowa kluczowe: Powinność nauczyciela; Grzegorz Piramowicz; literatura oświecenia
Data wydania: 2010
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Źródło: A. Rejter (red.), "Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii. T. 3 " (S. 142-155). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstrakt: The article was devoted to persuasion in the Polish didactic discourse of the second half of the 18th century. The subject of research was one of the most outstanding works, at least within the pedagogical achievements created during the activity of the Committee of the National Education, namely Powinności nauczyciela [Teacher’s duties] by Grzegorz Piramowicz. The author making an attempt to characterize language persuasive strategies pragmatically interpreted, typical of the text in question. The concentrates on a persuasive dimension of shaping a sender‑receiver relationship of the text, postulantship of transmission, stylistic means of persuasion and an argumentative course of the discourse.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4140
ISBN: 9788322619216
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Przyklenk_perswazyjnosc_polskiej_dydaktyki_oswieceniowej.pdf429,3 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons