Skip navigation

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4140
Title: Perswazyjność polskiej dydaktyki oświeceniowej na przykładze "Powinności nauczyciela" Grzegorza Piramowicza
Authors: Przyklenk, Joanna
Keywords: Powinność nauczyciela; Grzegorz Piramowicz; literatura oświecenia
Issue Date: 2010
Publisher: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Citation: A. Rejter (red.), "Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii. T. 3 " (S. 142-155). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Abstract: The article was devoted to persuasion in the Polish didactic discourse of the second half of the 18th century. The subject of research was one of the most outstanding works, at least within the pedagogical achievements created during the activity of the Committee of the National Education, namely Powinności nauczyciela [Teacher’s duties] by Grzegorz Piramowicz. The author making an attempt to characterize language persuasive strategies pragmatically interpreted, typical of the text in question. The concentrates on a persuasive dimension of shaping a sender‑receiver relationship of the text, postulantship of transmission, stylistic means of persuasion and an argumentative course of the discourse.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/4140
ISBN: 9788322619216
Appears in Collections:Książki/rozdziały (W.Hum.)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Przyklenk_perswazyjnosc_polskiej_dydaktyki_oswieceniowej.pdf429,3 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record


Uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych 3.0 Polska Creative Commons License Creative Commons