Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/4140
Tytuł: | Perswazyjność polskiej dydaktyki oświeceniowej na przykładze "Powinności nauczyciela" Grzegorza Piramowicza |
Autor: | Przyklenk, Joanna |
Słowa kluczowe: | Powinność nauczyciela; Grzegorz Piramowicz; literatura oświecenia |
Data wydania: | 2010 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Źródło: | A. Rejter (red.), "Bogactwo polszczyzny w świetle jej historii. T. 3 " (S. 142-155). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego |
Abstrakt: | The article was devoted to persuasion in the Polish didactic discourse of the
second half of the 18th century. The subject of research was one of the most outstanding
works, at least within the pedagogical achievements created during the
activity of the Committee of the National Education, namely Powinności nauczyciela
[Teacher’s duties] by Grzegorz Piramowicz. The author making an attempt to characterize
language persuasive strategies pragmatically interpreted, typical of the
text in question. The concentrates on a persuasive dimension of shaping a sender‑receiver
relationship of the text, postulantship of transmission, stylistic means of
persuasion and an argumentative course of the discourse. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/4140 |
ISBN: | 9788322619216 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|