Abstract: | "Wedle najwcześniejszych projektów – mam na myśli przede wszystkim
propozycję Stanisława Pietraszki1 – studia kulturoznawcze nie miały mieć
charakteru pedagogicznego. Nie oznacza to jednak, że wiedza, którą teraz nazywamy
kulturoznawczą, nie była ważna w kształceniu nauczycieli, a zwłaszcza
polonistów. W części uniwersytetów (inaczej niż we Wrocławiu) kierunki
kulturoznawcze początkowo były prowadzone przez instytuty lub katedry
związane z filologią polską albo przez jednostki, które się z nich wyłoniły (tak
było m.in. w Łodzi i Katowicach, by wspomnieć ośrodki najstarsze, a także
w Opolu czy Lublinie).
Na Uniwersytecie Śląskim, zanim w 1977 roku powstało kulturoznawstwo2,
w ramach filologii polskiej wprowadzono zajęcia filmoznawcze3 (jako
pierwsze – w 1974 roku), w 1975 roku z teorii kultury, a rok później – teatrologiczne.
Nasze kulturoznawstwo nie realizowało specjalności pedagogicznej, ale są dokumenty świadczące o tym, że założenia były inne." (fragm.) |